تحلیل محتوای کتاب علوم اجتماعی پایه چهارم ابتدایی براساس مولفۀ های هویت ملی در سال تحصیلی99-98 |
کد مقاله : 1002-CNF |
نویسندگان |
ژینا شریفی * دانشگاه فرهنگیان کردستان، پردیس بنت الهدی صدر سنندج |
چکیده مقاله |
هویت ملی به معنای احساس تعلق و وفاداری به عناصر و نمادهای مشترک در اجتماع ملی (جامعه کل) است. پژوهش حاضر با هدف توصیف میزان توجه به مولفه ها و مفاهیم مرتبط با هویت ملی در کتاب علوم اجتماعی پایۀ چهارم انجام شده است. این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است که در زمرۀ تحقیقات کاربردی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی متن و تصاویر کتاب علوم اجتماعی می باشد. یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر دلالت بر این دارد که در کتاب اجتماعی پایۀ چهارم به برخی نمادها مثل جغرافیا و مکان طبیعی _ ملی، مکان تاریخی_ملی و تا حدودی فرهنگ وهنر ایرانی در حد نسبتاً مناسب توجه شده است. برخی نمادها مثل پرچم، سرود ملی، تقویم رسمی، قومیت، ادبیات ملی، اساطیر ایرانی، دین کم توجه شده است و به برخی نمادها مانند مشاهیر ایرانی اصلاً توجه نشده است. در نتیجه آموزش هویت ملی در کتاب درسی مورد نظر ناقص و گذرا می باشد و میان متن دروس و تصاویر به نمادهای هویت ملی به طور متعادل توجه نشده است. بنابراین می بایست برای تکوین هویت ملی در این گونه کتاب ها به گونه ای متعادل و سازمان یافته پرداخته شود. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، هویت ملی، نمادهای ملی، علوم اجتماعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |