چگونگی ایجاد انگیزه و علاقه در دانش‌آموزان سال سوم‌انسانی با استفاده از روشهای فعال یاددهی ـ یادگیری به درس تاریخ
کد مقاله : 1004-CNF
نویسندگان
فرهاد پروانه *
گروه تاریخ - دانشکده ادبیات - دانشگاه لرستان- دانشجوی دکترای تاریخ
چکیده مقاله
انسان برای انجام هرکاری نیاز به انگیزه، محرک و علاقه دارد و هر اندازه که این انگیزه و محرک قوی‌تر و مهمتر باشد، سعی و تلاش برای رسیدن به هدف نیز بیشتر می‌شود، با توجه به اینکه یادگیری درس تاریخ نیز از این نکته مستثنی نیست وجود یا فقدان انگیزه، علاقه و میزان آن می‌تواند نقش بسزایی در یادگیری یا عدم یادگیری و توجه به این درس داشته باشد. رسیدگی به چنین مشکلی از وظایف اصلی معلمان به حساب می‌آید. ی سؤال‌است که چه تمهیدات و شگردهای می‌توان به کار بست تا دانش‌آموزان با علاقه و انگیزة کافی این درس را فراگیرند. مسئلة اصلی پژوهش، پاسخ به این سؤال بوده است: چگونه دانش‌آموزان سال سوم‌انسانی را با استفاده از روش‌های فعال یاددهی ‌ـ یادگیری به درس تاریخ علاقه‌مند و با انگیزه کنیم؟ در این پژوهش از میان روش‌های فعال تدریس، روش بارش مغزی مورد استفاده قرارگرفت و از میان کلاس‌های مربوطه هم سال سوم انسانی انتخاب شد. بر اساس یافتة پژوهش، بعد از استفاده از روش مورد نظر نتایجی از جمله: ایجاد انگیزه و علاقه، بالارفتن میانگین نمرات دانش‌آموزان در درس تاریخ، یادگیری عمیق و پایدار، ایجاد اعتماد به نفس، نگرش مثبت نسبت به درس تاریخ و .... کسب گردید.
کلیدواژه ها
انگیزه؛ سال سوم انسانی؛ دانش‌آموزان؛ روشهای فعال یاددهی، درس تاریخ.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی