گزارشی از سلسله همایش های آموزش تاریخ در مدارس: بررسی مقالات همایش های دوم، سوم و چهارم
کد مقاله : 1006-CNF
نویسندگان
رحیم روح بخش اله آباد *1، اعظم فرامرزی2
1مسئول واحد اسناد شورای عالی آموزش و پرورش
2آموزش و پرورش شهرستان های تهران
چکیده مقاله
تدریسِ تاریخ نیز همچون تدریس هر درس دیگر نیازمند تخصّص، عشق و انگیزه است؛ از طرفی دیگر، بسیاری از شیوه‌های تدریس رشتۀ تاریخ، قدیمی بوده و مدرّسان این رشته نیازمند تکمیل دانش خود به‌ویژه آموختنِ نحوۀ استفاده از رسانه‌ها و فناوری‌های نوین، اینترنت، تصاویر و مواردی از این قبیل هستند. در راستای این آسیب شناسی کارگروه آموزش و پرورش انجمن ایرانی تاریخ اقدام به برگزاری سلسله «همایش های آموزش تاریخ در مدارس» کرده است که طی پنج سال اخیر در چند مرکز استانی برگزار شده و تداوم آن در سایر استانها نیز در دستور کار انجمن قرار دارد.
این مقاله با بهره گیری از روش آماری-توصیفی و مبتنی بر محتوای مقالات سه همایش دوم، سوم و چهارم-که مجموعه مقالات برگزیده آنها چاپ و منتشر شده- حاکی است مطالعه و تحقیق بنیادی در آموزش تاریخ و تاریخ آموزش ایران مورد غفلت قرار گرفته و این امر منجر به نادیده گرفتن جایگاه، نقش، تاثیرگذاری و به خصوص هویت بخشی نظام نوین آموزشی در تحولات جامعه ایران شده است.
کلیدواژه ها
کلیدواژه ها: تاریخ آموزش، آموزش تاریخ، انجمن ایرانی تاریخ، همایش های آموزش تاریخ در مدارس، کارگروه آموزش و پرروش
وضعیت: پذیرفته شده