تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی سال تحصیلی 99/98 بر اساس مؤلفه های مهارت های اجتماعی |
کد مقاله : 1007-CNF |
نویسندگان |
سارا نقدی * گروه علوم تربیتی، پردیس بنت الهدی صدر سنندج، دانشگاه فرهنگیان کردستان، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش در وهله اول شناسایی مؤلفه های مهارت های اجتماعی و سپس تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی سال تحصیلی99/98 بر اساس این مولفه ها است. این پژوهش از پژوهش های ترکیبی است و در دو بخش کیفی و کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی آن و از طریق مصاحبه با معلمان پایه ششم ابتدایی شهر سنندج مولفه های مهارت اجتماعی شناسایی شد که آن ها در سه مولفه ی اصلی مهارت های ارتباطی، گروهی و جرأت ورزی و ده زیرشاخه ی دیگر دسته بندی شدند. سپس در بخش کمی با شمارش مولفه های موجود در محتوای کتاب (شامل متن درس ها، تصاویر و فعالیت ها)، به مقایسه و تحلیل فراوانی آن ها پرداخته شد. در این کتاب، 468مورد به مهارتهای گروهی، 139مورد به مهارتهای ارتباطی و 172مورد به مهارت های جرأت ورزی اختصاص یافته است. لذا می توان گفت، بیشترین توجه به مهارت های گروهی و کمترین توجه به مهارت های ارتباطی و ارتباط فرد به فرد بوده است همچنین مشخص شد که پراکندگی مهارت های اجتماعی در این کتاب یکسان نیست و بیشتر بر مهارت های ارتباطی، پرورش حس همکاری و شناسایی ارزش های جامعه تأکید شده است. به طور کلی نتایج نشان می دهد که محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی، توجه قابل قبولی به مولفه های مهارت اجتماعی دارد که با این وجود پیشنهاداتی در خصوص ارتقای سطح کتاب ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، مطالعات اجتماعی، مهارت های اجتماعی، پایه ششم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده |