سنجش میزان علاقهمندی و آشنایی دانشآموزان متوسطه دوم شهرری نسبت به تاریخ معاصر ایران با تکیهبر درس تاریخ معاصر ایران |
کد مقاله : 1011-CNF |
نویسندگان |
محمد جمالو * گروه تاریخخ، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی |
چکیده مقاله |
وجود روایتهای مختلف از حوادث تاریخ معاصر ایران و تأثیرپذیری مستقیم آن از روایت حاکمیت سیاسی، بازنمایی و نمایش آن در قالب کتاب درسی و تدریس آن را چالشبرانگیز کرده است و بیارتباط نیست که گروه مؤلفان درسی همواره بر سر تدوین محتوای این درس مناقشاتی داشتهاند. با در نظر داشتن محتوای درسی کتاب تاریخ معاصر دوره متوسطه، این پژوهش بر آن است تا ابتدا به عنوان یک نمونه پیمایشی نوع و میزان علاقهمندی دانشآموزان متوسطه دوم شهرری به تاریخ ایران معاصر را موردسنجش قرار داده و سپس بر اساس میزان علاقهمندی آنان به تاریخ و نوع تدریس، میزان رضایت دانشآموزان را مورد بررسی قرار دهد. طبق نقشه طرحشده، سؤال اصلی پژوهش این است که: آیا روش تدریس دبیران و رضایتمندی دانشآموزان از دبیر تاریخ بر علاقهمندی و شناخت آنان از تاریخ معاصر ایران تأثیر دارد؟ نتایج پژوهش که به روش تحقیقات میدانی و تحلیل پرسشنامه بهدستآمده است نشان میدهد دانشآموزان رشته علوم انسانی به دلیل مطالعه تاریخ برای کنکور سراسری و همچنین دارا بودن ساعات تدریس و واحدهای بیشتر نسبت به سایر گروهها، علاقهمندی و آشنایی بیشتری نسبت به تاریخ ایران معاصر دارند و این علاقهمندی با در نظر داشتن تأکید دبیر تاریخ بر اهمیت درس تاریخ در آزمون سرا سری افزایش مییابد. مطالعه حاضر بر اساس پرسشنامه و جامعه آماری دویستنفری از دانشآموزان رشتههای : ریاضی، تجربی، فنی و حرفهای و ادبیات و علوم انسانی صورت گرفته است. یافتههای تحقیق میتواند در دیدگاه دبیران تاریخ و برنامه ریزان امور آموزشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش اثرگذار باشد. |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ، تاریخ معاصر ایران، روش تدریس، دانشآموزان متوسطه دوم، دبیران تاریخ |
وضعیت: پذیرفته شده |