درس پژوهی :چگونگی روی وار آمدن سلسله ی افشاریه
کد مقاله : 1012-CNF
نویسندگان
یونس رمضانی مودب *1، سعید رومانی2
1دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی واحد آموزش تاریخ
2دانشگاه فرهنگیان لرستان
چکیده مقاله
چکیده:
پژوهش های بین المللی اخیر در زمینهء توسعهء حرفه‏ای معلمان،روشنگر جهت‏گیری های‏ متفاوتی از اقدامات معمول در این حوزه است.هدف این پژوهش بیشتر بر مدرسه و کلاس‏ درس استوار است و می‏کوشد معلمان را بیش از پیش در تصمیم‏ گیری های مربوط به‏ شیوه‏ های بهبود کیفیت آموزشی مدارس الاخصوص درس تاریخ و سلسله ی افشاریه مشارکت دهد.این آموزش به معلمان کمک‏ می‏کند تا به هنگام کسب صلاحیت حرفه ه‏ا در حین کار به بازسازی فکری خویش‏ و دانش‏ آموزان در فرایند یاددهی-یادگیری توجه جدی و مبذول داشته باشند.
مقاله حاضر،به بررسی آثار استفاده از درس‏پژوهی به عنوان نمونه‏ای از پژوهش‏ مشارکتی در کلاس درس-بر توسعهء حرف ه‏ای معلمان تاریخ در درس افشاریان می‏پردازد.در این مقاله‏ ابتدا به بررسی ویژگی های برنامه ی توسعه ی حرف ه‏ای مطلوب از دیدگاه آموزشگران تاریخ پرداخته می‏شود.سپس درس‏ پژوهی،که ایده ی ژاپنی برای توسعه ی حرف ه‏ای معلمان‏ می‏باشد،وجهت بررسی به عنوان یک الگوی مؤثر در توسعهء حرفه‏ای معلمان ارائه می‏گردد.و در پایان مشکلات و موانع به کارگیری این ایده در سیستم آموزشی فعلی‏ ایران بررسی می‏شود.
داده‏ های این مقاله به شیوه ی پژوهش مشارکتی و با روش کیفی با مشارکت یک گروه سه نفری از معلمان ( دانش جو معلمان) ناحیه ی یک خرم آباد در دوره ی راهنمایی تحصیلی جمع‏ آوری شدند.داده‏ ها با استفاده ازپرسشنامه،مشاهده ی مشارکتی،یادداشت های میدانی اعضای گروه ها، یادداشت ها و نظرات ناظران بیرونی،مصاحبه با معلمان ودانش‏ آموزان،ضبط صدا،فیم‏ و عکس جمع‏ آوری شدند.
کلیدواژه ها
درس‏ پژوهی-توسعه ی حرفه‏ای معلمان -پژوهش مشارکتی در کلاس درس- آموزش تاریخ-سلسله افشاریه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر