درس پژوهی :چگونگی روی وار آمدن سلسله ی افشاریه |
کد مقاله : 1012-CNF |
نویسندگان |
یونس رمضانی مودب *1، سعید رومانی2 1دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی واحد آموزش تاریخ 2دانشگاه فرهنگیان لرستان |
چکیده مقاله |
چکیده: پژوهش های بین المللی اخیر در زمینهء توسعهء حرفهای معلمان،روشنگر جهتگیری های متفاوتی از اقدامات معمول در این حوزه است.هدف این پژوهش بیشتر بر مدرسه و کلاس درس استوار است و میکوشد معلمان را بیش از پیش در تصمیم گیری های مربوط به شیوه های بهبود کیفیت آموزشی مدارس الاخصوص درس تاریخ و سلسله ی افشاریه مشارکت دهد.این آموزش به معلمان کمک میکند تا به هنگام کسب صلاحیت حرفه ها در حین کار به بازسازی فکری خویش و دانش آموزان در فرایند یاددهی-یادگیری توجه جدی و مبذول داشته باشند. مقاله حاضر،به بررسی آثار استفاده از درسپژوهی به عنوان نمونهای از پژوهش مشارکتی در کلاس درس-بر توسعهء حرف های معلمان تاریخ در درس افشاریان میپردازد.در این مقاله ابتدا به بررسی ویژگی های برنامه ی توسعه ی حرف های مطلوب از دیدگاه آموزشگران تاریخ پرداخته میشود.سپس درس پژوهی،که ایده ی ژاپنی برای توسعه ی حرف های معلمان میباشد،وجهت بررسی به عنوان یک الگوی مؤثر در توسعهء حرفهای معلمان ارائه میگردد.و در پایان مشکلات و موانع به کارگیری این ایده در سیستم آموزشی فعلی ایران بررسی میشود. داده های این مقاله به شیوه ی پژوهش مشارکتی و با روش کیفی با مشارکت یک گروه سه نفری از معلمان ( دانش جو معلمان) ناحیه ی یک خرم آباد در دوره ی راهنمایی تحصیلی جمع آوری شدند.داده ها با استفاده ازپرسشنامه،مشاهده ی مشارکتی،یادداشت های میدانی اعضای گروه ها، یادداشت ها و نظرات ناظران بیرونی،مصاحبه با معلمان ودانش آموزان،ضبط صدا،فیم و عکس جمع آوری شدند. |
کلیدواژه ها |
درس پژوهی-توسعه ی حرفهای معلمان -پژوهش مشارکتی در کلاس درس- آموزش تاریخ-سلسله افشاریه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |