بررسی مقوله های اخلاق شهروندی در محتوای دروس تاریخ پایه پنجم و ششم ابتدایی |
کد مقاله : 1013-CNF |
نویسندگان |
عَذرا علی پور *1، مختار ذاکری2 1آموزگار ابتدایی محل کار دبستان حضرت خدیجه کبری گزیر 2گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی مقوله های اخلاق شهروندی در محتوای دروس تاریخ پایه پنجم و ششم ابتدایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و با استفاده از روش تحلیل محتوا است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش های توصیفی و روش آنتروپی شانون استفاده شده است. جامعه آماری شامل کتاب های تایخ پنجم و ششم ابتدایی 1398- 1397 است. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که در محتوای تاریخی کتاب های مطالعات اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی بخش تاریخ ، از بین مولفه های مورد بررسی، مولفه خودآگاهی و احترام به ترتیب با ضریب اهمیت 0/144 و 0/140 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است و در این میان مولفه رعایت قانون ، محیط زیست، پذیرش دیگران و تصمیم گیری به ترتیب با ضریب اهمیت 0/00004 و 0/00004 و 0/00002 و0/00002 کمترین میزان توجه مقوله تاریخی کتاب مطالعات اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی را به خود اختصاص داده اند. |
کلیدواژه ها |
درس مطالعات اجتماعی، آموزش شهروندی، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |