بررسی مقوله های اخلاق شهروندی در محتوای دروس تاریخ پایه پنجم و ششم ابتدایی
کد مقاله : 1013-CNF
نویسندگان
عَذرا علی پور *1، مختار ذاکری2
1آموزگار ابتدایی محل کار دبستان حضرت خدیجه کبری گزیر
2گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی مقوله های اخلاق شهروندی در محتوای دروس تاریخ پایه پنجم و ششم ابتدایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و با استفاده از روش تحلیل محتوا است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش های توصیفی و روش آنتروپی شانون استفاده شده است. جامعه آماری شامل کتاب های تایخ پنجم و ششم ابتدایی 1398- 1397 است. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که در محتوای تاریخی کتاب های مطالعات اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی بخش تاریخ ، از بین مولفه های مورد بررسی، مولفه خودآگاهی و احترام به ترتیب با ضریب اهمیت 0/144 و 0/140 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است و در این میان مولفه رعایت قانون ، محیط زیست، پذیرش دیگران و تصمیم گیری به ترتیب با ضریب اهمیت 0/00004 و 0/00004 و 0/00002 و0/00002 کمترین میزان توجه مقوله تاریخی کتاب مطالعات اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی را به خود اختصاص داده اند.
کلیدواژه ها
درس مطالعات اجتماعی، آموزش شهروندی، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر