کاربرد روش های فعال تدریس، در آموزش تاریخ |
کد مقاله : 1015-CNF |
نویسندگان |
محمدرضا طالاری *1، رضا ایمانی2، سعید رومانی3، هبت اله هاشمی4 1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی ،خرم آباد ، ایران 3علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی لرستان،خرم آباد، ایران 4کارشناس فرهنگی |
چکیده مقاله |
درس تاریخ یکی از دروس محوری و تخصصی رشته ادبیات و علوم انسانی است. از آنجا که این درس در هویت سازی، تکامل شخصیت و تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار است لذا رویکرد چگونگی آموزش و نوع تدریس معلمان و حتی اساتید دانشگاه یکی از مهمترین فعالیت های آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی بهترین روش های فعال تدریس در درس تاریخ و ارائه راهکارهایی برای بهبود آموزش در این درس است. روش پژوهش در مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و در جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ایی و پژوهش های انجام گرفته استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد بهترین روش های فعال تدریس در آموزش تاریخ روش هایی از جمله: اجرای نمایش، کنفرانس، پروژه، حل مسئله (با تکیه بر پژوهش های تاریخی)، مباحثه در میان دانش آموزان و مهمترین آنها استفاده از فناوری اطلاعات است. جایگاه استفاده از فیلم های آموزشی در تدریس درس تاریخ با کمک نرم افزار ها و سخت افزارهای آموزشی یکی از روش هایی است که در کنار بازخورد مثبت از دانش آموزان، معلمان و اساتید دانشگاه ها را به اهداف آموزشی خود می رساند. |
کلیدواژه ها |
تاریخ، آموزش، تدریس، روش های فعال |
وضعیت: پذیرفته شده |