آسیب شناسی آموزش تاریخ در آموزش و پرورش و دانشگاهها |
کد مقاله : 1021-CNF |
نویسندگان |
زهره گودرزی *، مهتاب عبدی گودرزی کارشناس گروههای آموزشی |
چکیده مقاله |
آموزش و پرورش دردوران غیر رسمی به پیدایش انسان برمی گردد و به قول کانت بشر تنها با تعلیم و تربیت می تواندآدم شود و آدمی چیزی جز آنچه تربیت از او می سازد نیست . هدف اصلی این پژوهش آسیب شناسی آموزش تاریخ در آموزش و پرورش و دانشگاهها تدوین گردیده است. بررسی چالشهای پیش روی آموزش و پرورش در دنیای معاصر بیانگر این حقیقت است که آموزش وپرورش در هر برهه از زمان ویژگیها و اختصاصات مخصوص به خود را دارد. تنوع نیازهای دانشجویان در دنیای فراصنعتی و لزوم توجه به آنها نیازبه یک همگرایی وسیع در سه سطح اساسی اجتماع، خانواده، و دانشگاه دارد. براساس همین رویکرد دانشگاه به عنوان کانون حقیقی تشخیص، تدوین و کاربرد نیازها در زندگی روزمره اجتماعی افراد را برعهده دارد. این انتقال گرچه در بسیاری از کشورها (به ویژه کشورهای جهان سوم ) هم کُند و فاقد چشم انداز است، اما مقایسه ی روش های آموزش تاریخ در نظام آموزشی ایران (آموزش و پرورش تا آموزش عالی ) بدون تردید به شاخص ها و عواملی وابسته است که این شاخص ها در هریک از کشورهای جهان متنوع و بعضاً متضاد است. در این نوشتار بر آنیم که تعدادی از این شیوه های آموزشی را با هم مقایسه کنیم. آموزش وپرورش براساس فلسفه ذاتی خود وظیفه حفظ، انتقال وگسترش میراث فرهنگی جامعه را بر عهده دارد توفیق و شکست برنامه های توسعه در ابعاد مختلف در سایه تلاش و مساعدت معلمان بطور خاص و مردمان یک جامعه بطور عام بستگی دارد. |
کلیدواژه ها |
آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، آسیب شناسی، دانشگاه، نظام آموزشی، آموزش تاریخ |
وضعیت: پذیرفته شده |