رویکرد نظام آموزشی در مجموعهی علمی و فرهنگی ربع رشیدی(699- 718 هـ.ق) |
کد مقاله : 1023-CNF |
نویسندگان |
امیر دهقان نژاد * مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان لرستان |
چکیده مقاله |
چکیده مرکز علمی و فرهنگی «ربع رشیدی» بزرگترین مجموعه موقوفی، علمی، فرهنگی و آموزشی عصر ایلخانی بوده(653-736 هـ) که توسط خواجه رشیدالدین فضلالله همدانی وزیر، دانشمند و مورخ بزرگ ایلخانان(648-718 هـ ) تاسیس شده است. دستاوردهای این مرکز در عرصههای مختلف و جایگاه قابل ملاحظه آن در تاریخ علم ایران و اسلام، مطالعه و بررسی شیوهی اداری و چگونگی فعالیتهای علمی و آموزشی این مجموعه را ضرورت میبخشد. در این پژوهش با رویکرد توصیفی –تحلیلی، در ابتدا از شیوه مدیرت مدیریت ربع رشیدی بحث میشود و در ادامه نظام آموزشی این مجموعه بررسی و پیامدهای حاصل از آن تشریح خواهد شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مرکز علمی و فرهنگی ربع رشیدی با مدیریت شخصیتی علمی و بهرهمندی از پشتوانه مالی مشخص و مستقل از دربار بسیاری از کارکردهای مراکز علمی و آموزشی نوین را متناسب با امکانات عصر دارا بوده است. از این میان میتوان به مواردی همچون گزینش اساتید براساس تواناییهای علمی و صلاحیتهای اخلاقی، بهرهگیری از اساتید توانمند سایر ملل، فرصت مطالعاتی، پرداخت کمک هزینه تحصیلی و جز آن اشاره نمود. |
کلیدواژه ها |
کلیدواژه ها: خواجه رشیدالدین فضلالله همدانی، ربع رشیدی، آموزش، ایلخانان. |
وضعیت: پذیرفته شده |