توسعه تفکر و درک تاریخی
کد مقاله : 1027-CNF
نویسندگان
علی عزیزیان *
پردیس فرنگیان ، دانشگاه علامه طباطبایی لرستان ، گروه تاریخ
چکیده مقاله
حوادث تاریخ همواره همانند غنچه های بسته ای هستند که باید در طول زمان باز شوند . به حوادث تاریخی باید فرصت داد تا بسط یابند و پیامدهایشان آشکار شود . تاریخ علم یکبار مصرف نیست . تاریخ چون رشته ای کاملاً تفسیری است ممکن است ده ها بار در یک حکم تاریخی قضاوت پیش آید . برای درک درست تاریخ باید تعصب را از آن زدود و با نگاهی تحلیلی و نقادانه ( نه نگاه تخدیری ، تجلیلی و یا تحقیری ) به بررسی آن پرداخت . با درک صحیح از تاریخ است که می توان جوانان را به بلوغ فکری رساند و گره از کج فهمی های آن باز کرد . تعدد تلقی و دیدگاهها نسبت به حوادث تاریخی ، اشخاص و سلسله ها ، خود باعث استنباطهای متفاوت و حتی متناقض می شود ، ولی با این حال قواعدی وجود دارد که بر اساس آنها می شود به حداقل نگاه تاریخی دست پیدا کرد . روش ما در این پژوهش ، توصیفی - تحلیلی و با جمع آوری اطلاعات از طریق روش کتابخانه ای بوده است . هدف ما در این مقاله نگاهی نو به درک مفاهیم تاریخی به منظور وسعت بخشیدن به معرفت تاریخی بوده است و مباحثی چون تاریخ و جنگ ، نقش شخصیت های تاریخی ، آموزش و یادگیری بهتر تاریخ ، تحلیل تاریخ و استفاده از علوم کمکی در تاریخ ، مورد بررسی قرار گرفته است .
کلیدواژه ها
فهم ، تاریخ ، تفکر ، ایران.
وضعیت: پذیرفته شده