آموزش تبارشناختی تاریخ
کد مقاله : 1028-CNF
نویسندگان
محمود محمدی *
گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان البرز
چکیده مقاله
شیوه تحلیل وقایع تاریخی همواره یکی از مسائل مورد مناقشه در مطالعات تاریخی است.امروزه عرضه تحلیل های مختلف از یک واقعه تاریخی در میان تاریخ نگاران پذیرفته شده است. این مقاله تلاش می کند رویکرد تبارشناسی به تاریخ را به عنوان یک شیوه تحلیل تاریخی معرفی کند.رویکرد تبارشناسی به تاریخ،تاریخ نگاریهای پیشین را به دلیل تقلیل گرایی ،ساده سازی ، کل گرایی و ادعای عینیت مورد نقد قرار می دهد. تبارشناسان ،برخلاف تاریخ نگاران سنتی، رویکرد چشم اندازی به وقایع تاریخی را می پذیرند و از این رو رویکردهای کل گرا و جهانشمول از وقایع تاریخی را مورد نقد قرار می دهند. این مقاله تلاش می کند نشان دهد که رویکرد تبارشناختی به تاریخ، تحلیلی عامتر و دقیق تر از تحلیلهای دیگر است . رویکرد تبارشناسی از چشم اندازی به وقایع تاریخی می نگرد که می تواند روایتی همه جانبه و عام از وقایع تاریخی ارائه دهد و از این رو تحلیل تبارشناسی می تواند درک روشنتری از وقایع تاریخی فراهم سازد. این مقاله تلاش می کند رویکرد تبارشناسی را به عنوان یکی از شیوه های تحلیل وقایع تاریخی معرفی کند و مزیتهای این شیوه تحلیل تاریخی را نشان دهد.
کلیدواژه ها
تبارشناسی،تاریخ نگاری سنتی،عینیت گرایی،رویکرد تاریخی،
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی