جایگاه و فایده‌مندی علم تاریخ از منظرِ مورخان اسلامی تا قرن هشتم هجری
کد مقاله : 1032-CNF
نویسندگان
ابراهیم خسروی *1، حسن رمضان پور2
1دبیر آموزش و پرورش شهرستان کلات نادری، کلات، ایران
2گروه تاریخ، دانشکده ادبیات، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده مقاله
جایگاه علم تاریخ نزد مورخان مسلمان از فرازوفرود بسیاری برخوردار بوده است. عده‌ای از اندیشمندان اسلامی قرون اولیه تاریخ را در زمره علوم به‌حساب نمی‌آوردند و لذا اگر کتاب تاریخی در این دوره نوشته می‌شد به‌عنوان علمی مستقل انگاشته نمی‌شد. شکوفایی علمی جامعه‌ی اسلامی در قرون ۴ - ۳ هجری زمینه ظهور مورخانی همچون ابن مسکویه، بیهقی و ابن فندق را فراهم آورد که بینش و روش آن‌ها در تاریخ‌نگاری با مورخان پیشین متفاوت بود. آراء این مورخان بعداْ توسط افرادی چون همدانی، ابن اثیر و به‌ویژه ابن خلدون به تکامل رسید و تاریخ به‌عنوان دانشی مستقل و تخصصی مطرح شد. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که فایده‌مندی و جایگاه دانش تاریخ نزد مورخان مسلمان چه بوده است؟ ارائه‌ی پاسخی علمی به این سؤال در گرو فهم علمی یا غیرعلمی دانستن تاریخ نزد مورخان اسلامی است و پژوهش حاضر با روش گردآوری کتابخانه‌ای و دسته‌بندی به روش توصیفی ـ تحلیلی در پی پاسخ به این سوال است. براساس یافته ها مورخانی که تاریخ را علمی وابسته و زیرشاخه‌ی دیگر علوم می دانستند و به شیوه روایی تاریخ‌نگاری کرده‌اند، فوایدی کلی و عامیانه چون عبرت گیری سیاسی برای تاریخ قائل بوده‌اند. در مقابل، مورخانی که به تاریخ دید علمی داشته‌اند، فوایدی همچون انتقال‌دهنده و پرورش‌دهنده‌ی تأمل، خردورزی و استدلال، منبع جستجوگری، کشف و شناخت و گفت‌وگو اجتماعی را برای دانش تاریخ برشمرده و بر این باورند که می‌توان این مفاهیم را با آموزش تاریخ به افراد دیگر منتقل کرد و بر این اساس شأن علمی تاریخ را به رسمیت می‌شناختند.
کلیدواژه ها
تاریخ، آموزش تاریخ، تاریخ‌نگاری، مورخان مسلمان، فایده‌مندی.
وضعیت: پذیرفته شده