تحلیل محتوای کتاب تاریخ معاصر ایران پایه‌ی یازدهم از نظر سنجش خوانایی (براساس تکنیک‌ ویلیام رومی)
کد مقاله : 1039-CNF (R1)
نویسندگان
مظهر بابایی *1، فرانک سفیدبنی2
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان واحد شهید مدرس سنندج. سنندج. ایران.
2آموزش و پرورش استان کردستان شهرستان سنندج دبیرستان علم و تکنیک
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب « تاریخ معاصر ایران» پایه‌ی یازدهم – چاپ دوم سال 1397 ازسوی وزارت آموزش و پرورش- از نظر سنجش خوانایی (براساس تکنیک‌ ویلیام رومی) و به‌دست آوردن میزان ضریب درگیر کردن فراگیران این پایه، از لحاظ فعال/ غیر فعال بودن بخش های مختلف این کتاب می‌باشد.. جامعه‌ی آماری این پژوهش، شامل تمام بخش‌های مختلف این کتاب است. روش پژوهش این پژوهش، تحلیل محتوای ویلیام رومی و رویکرد توصیفی- تحلیلی، به اقتضای پرسش‌های پژوهش می‌باشد. ابزار پژوهش، کتاب مذکور است که به بررسی بخش‌های انتخابی از قسمت‌های متون، تصاویر و فعالیت و پرسش‌های پایانی به عنوان بخش‌های جامعه آماری اپرداخته است. نتایج به‌دست آمده از بررسی داده‌ها نشان می‌دهد ک ضریب درگیری فراگیران در سه مقوله‌ی متن، تصاویر و فعالیت های کتاب، متفاوت است. قسمت متن، با ضریب (01/0)، قسمت تصاویر، با ضریب صفر و قسمت فعالیت‌های دروس کتاب، با ضریب (09/0). برچنین زمینه‌ای،می‌توان گفت‌که هرسه قسمت کتاب مذکور از نظر میزان درگیری فراگیران با محتوای کتاب، ضعیف است. بنابراین در هرسه زمینه ( متن، تصاویر و فعالیت‌ها)، کتاب نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، روش ویلیام رومی، کتاب تاریخ ایران و جهان، پایه‌ی یازدهم.
وضعیت: پذیرفته شده