جنبه های عمل گرایی (پراگماتیستی) تاریخ در آراء اندیشمندان ایرانی_اسلامی و چگونگی استفاده ی آن در آموزش تاریخ
کد مقاله : 1040-CNF
نویسندگان
مهران شاملو علی آبادی1، علی عزیزیان *2
1پردیس فرهنگیان، دانشگاه علامه طباطبایی لرستان،
2پردیس فرهنگیان ، دانشگاه علامه طباطبایی لرستان ، گروه تاریخ
چکیده مقاله
مکتب پراگماتیسم که به صورت سازمان یافته، عقیده ای نوظهور در نیمه ی دوم قرن نوزدهم می باشد، همواره بر این مهم تاکید کرده است که باید تجارب کارآمد تاریخ را از متون و تجربه های روایی جمع آوری و آن را به دانش آموزان، دانشجویان، و مردم عرضه کرد. و اما حال، آیا می‌توان در اندیشه های بزرگان تاریخ این سرزمین پهناور، جنبه های پراگماتیستی تاریخ را پیدا کرد و آن ها را به زبان امروزی و به بافت ذهنی دانشجویان و دانش اموزان نزدیک کرد و سپس آن مفاهیم نامبرده را به سطوح مدرسه و دانشگاه وارد کرد وتعلیم داد؟ این مقاله پاسخ این پرسش را با کمک روش تحلیلی_کتابخانه ای به روشنی می دهد که در آراء اندیشمندان و صاحب نظران بزرگ تاریخ ایران و اسلام، همواره میتوان جنبه های عمل گرایانه وعبرت انگیز تاریخ را به وضوح دید و از آنان، در هدف کذایی استفاده کرد.
کلیدواژه ها
پراگماتیسم، آراء اندیشمندان، عمل گرایی، تاریخ
وضعیت: پذیرفته شده