تحلیل محتوا کتاب مطالعات(تاریخ) پایه پنجم دبستان باتوجه به مفاهیم میهن دوستی و حق طلبی
کد مقاله : 1053-CNF
نویسندگان
سعید رومانی *
مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
چکیده
هدف پژوهش حاظر، تحلیل محتوای کتاب درسی تعلیمات پنجم ابتدایی از نظر میزان نسبت توجه به مولفه های دومفهوم حق طلبی ومیهن دوستی بود. جامعه ونمونه مورد مطالعه در این تحقیق کتاب درسی تعلیمات پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 96_97 می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. واحد تحلیل پژوهش در مورد مفهوم حل مسئله در متن وتمرین، جمله و در تصویر موضوع می باشد و واحد تحلیل. نتایج بدست آمده نشان میدهد که در محتوای فعال کتاب میزان توجه به مولفه های حق طلبی متفاوت است. چون میزان خی دو مشاهده شده بزرگتر از میزان خی دوی جدول است((X2=19.5 .ولی میزان توجه به مولفه های میهن دوستی یکسان است وفرض صفر تایید میشود چون خی دو جدول بزرگتر از خی دو ی مشاهده شده است(X2=3).نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آزمون خی دو تک متغیره نشان میدهد برخی از مراحل حق طلبی توجه قرار نگرفته یا به میزان بسیار کمی مورد توجه قرار گرفته است ، بر این اساس پیشنهاد میشود چنانچه آموزش مبتنی بر حق طلبی مد نظر مولفین این کتاب است،مراحل حق طلبی را نسبت به هم به صورت متعادل مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی:کتاب/تحلیل محتوا/حق طلبی/میهن دوستی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط