عملکرد سازمان های آموزشی در تبیین مؤلفه های هویتی حکومت پهلوی اول
کد مقاله : 1067-CNF
نویسندگان
معصوم یاراحمدی *
مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
گفتمان ملت سازی در دروه پهلوی اول بر اساس مؤلفه‌های مشخص در دستور کار حکومت قرار گرفت. لذا حکومت رضاشاه در صدد برآمد با تیکه بر مؤلفه‌هایی چون باستان‌گرایی، توسعه و نوسازی به شیوه غربی و شاه‌پرستی تعریف جدیدی از هویت ملی را در رأس سیاست‌گذرای‌های فرهنگی خود قرار دهد. در این راستا سازمان‌های آموزشی یکی از ارکان ادغام اجتماعی، یکپارچه‌سازی فرهنگی، تربیت کادر اجرایی و از همه مهم تر اشاعه‌ی ایدئولوژی طبقۀ حاکم محسوب می‌شدند. بر این اساس پژوهش حاضر بر آن است با رویکرد توصیفی -تحلیلی عملکرد سازمان‌های آموزشی از جمله نظام آموزش رسمی و سازمان‌های فرهنگی دیگر مثل سازمان پرورش افکار را در راستای تبیین مؤلفه‌های هویتی مورد نظر حکومت که بر وحدت زبان، وحدت فرهنگی از طریق ارائه آموزش‌های رسمی و توجه به ایدئولوژی ناسیونالیسم در قالب یک چارچوب خاص تکیه داشت، مورد بررسی قرار دهد. دستاورد این پژوهش حاکی است عملکرد سازمان‌های آموزشی برای رسیدن به وحدت ملی مورد نظر حکومت، در عمل شکاف‌ها و اختلافات در میان ملت ایران افزایش داد. به عبارت دیگر حکومت با نادیده انگاشتن خرده فرهنگ‌های موجود در جامعه و سعی در حذف آن‌ها و مهم‌تر از همه کنار گذاشتن عامل مذهب که رکن اساسی وحدت ملی در ایران شمرده می‌شد، موجب تشدید تعارضات موجود در جامعه گردید.
کلیدواژه ها
هویت ملی، نظام آموزشی، سازمان پرورش افکار، پهلوی اول
وضعیت: پذیرفته شده مشروط