تبیین جایگاه تاریخ در اندیشه تربیتی شهید مطهری |
کد مقاله : 1068-CNF |
نویسندگان |
علی عزیزیان * پردیس فرنگیان ، دانشگاه علامه طباطبایی لرستان ، گروه تاریخ |
چکیده مقاله |
شهید مطهری به عنوان یک نظریه پرداز اسلامی جایگاه ویژه ای در ترسیم نظام تعلیم و تربیت ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی داشته است . او با بررسی ضعف نظام تعلیم و تربیت معاصر به ترسیم نظام آموزشی نوین مطابق با موازین اسلامی پرداخت . نگاه نوین شهید مطهری در چگونگی تدوین مواد درسی تاریخ در مدارس تاثیر گذاشت . تکیه اصلی نظریه تاریخی مورد نظر شهید مطهری ، توجه به مشیت الهی در وقوع حوادث تاریخی و نقش نوابغ تاریخی به عنوان الگوهای تربیتی می باشد .ایشان با پیوند حوادث گذشته و تاثیر آن در حوادث آینده بشر توجه داشت و آینده را به منزله محصولی می دانست که بذرش در گذشته پاشیده شده است . در دیگاه او ، عنصر محوری در تعلیم و تربیت " ساختن افراد انسان " است ، و با توجه به نوع نگاه به انسان ، تربیت او هم متفاوت خواهد بود . تربیت پرورش استعدادهای درونی و به فعلیت در آودرن آنهاست . در تاریخ نیز قوانین کلی وجود دارد که می شود آنها را کشف کرد و با توجه به مشابه بودن طبیعت انسانها از آن درس گرفت . تاریخ نتیجه سرنوشت متکامل انسانی است ولی متفاوت از آنچه مارکسییت ها می پنداشتند . این مقاله به دنبال روشن ساختن ارزش و اهمیت تاریخ در تعلیم و تربیت از دیدگاه شهید مطهری می باشد . |
کلیدواژه ها |
تاریخ، تعلیم و تربیت، مطهری، اسلام |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |