بررسی وضعیت مطلوب مهارت های تربیت شهروندی با آموزش دروس از جمله درس تاریخ در دوره تحصیلی متوسطه اول (راهنمایی)
کد مقاله : 1071-CNF
نویسندگان
مهرداد افشون *
استادیار گروه معارف اسلامی ، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی ،مسجدسلیمان، ایران
چکیده مقاله
نهاد آموزش وپرورش بعنوان موثرترین نهاد دراجتماعی کردن افراد نقش مهمی را ایفا می کند که عملکرد اشتباه این نهاد تأثیر مستقیم بر روی سایر نهادهای جامعه خواهد داشت. یکی از درسهای مهم در نظام آموزشی هر کشور از جمله ایران درس تاریخ است. تاریخ هر ملتی نمادی از هویت آن ملت است که در شکلگیری شخصیت و هویت جوانانش نقش اساسی دارد. ملتی که به تاریخ خود بها دهد و جوانان را با فرهنگ و تمدن خود آشنا کند بیشک در مواجهه با تهدیدها و تهاجمهای فرهنگی رنگ و بوی خود را نمیبازد(دبیرخانه راهبردی درس تاریخ،1391).با توجه به اهمیت و جایگاه تربیت شهروندی که اکثر صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت و پژوهش‌های صورت گرفته به آن اذعان دارند و اهمیت دوره نوجوانی لزوم بررسی برنامه درسی راهنمایی تحصیلی در این زمینه ضروری به نظر می رسد، لذا پژوهش حاضربدنبال یافتن پاسخ به این سوال است که آیا آموزش دروس از جمله درس تاریخ در برنامه درسی دورۀ راهنمایی تحصیلی به صورت مطلوب در مهارت های تربیت شهروندی دانش آموزان نقش دارد ؟
کلیدواژه ها
تربیت شهروندی، تاریخ، برنامه درسی، دوره راهنمایی تحصیلی
وضعیت: پذیرفته شده