کاربرد روش سخنرانی در آموزش تاریخ |
کد مقاله : 1078-CNF |
نویسندگان |
محمدرضا طالاری1، عباس باتوانی *2، شاهین دالوند3 1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی دانشگاه فرهنگیان 3دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی خرم اباد |
چکیده مقاله |
آموزش درس تاریخ یکی از دروسی است که در مقاطع مختلف آموزشی تدریس می شود. این درس به واسطه نقش هویت سازی و افزایش بینش دانش آموزان در خصوص تحولات تاریخی و اجتماعی، نقش مهمی را در آموزش و پرورش ایفا می کند. به همین دلیل چگونگی آموزش درس تاریخ و انتخاب نوع روش تدریس در کلاس درس از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی کاربرد روش سخنرانی، نقاط ضعف و قوت و عوامل افزایش کارایی این روش در آموزش درس تاریخ است. روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی بوده و در جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ایی و پژوهش های صورت گرفته استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد: با وجوداینکه جایگاه روش سخنرانی در آموزش تاریخ تنزل پیدا کرده است، ولی می توان با استفاده از روش های تجربی، تلفیقی و تکمیلی همچون استفاده از تکنولوژی آموزشی( از قبیل نمایش تصاویر و فیلم های آموزشی)، بهره گرفتن از نکات طنز و نشاط آور، تنظیم صدا، مشارکت دانش آموزان درحین تدریس، استفاده از سایر روش های فعال تدریس درآموزش تاریخ و در نهایت صرف انگیزه کافی برای آموزش تاریخ توسط معلم، روش سخنرانی را به روش های فعال تدریس نزدیک کرد. با وجود عوامل فوق الذکر سطح یادگیری دانش آموزان افزایش پیدا خواهد کرد. |
کلیدواژه ها |
آموزش، تاریخ، سخنرانی، روش تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |