آسیب شناسی آموزش تاریخ در آموزش و پرورش ایران
کد مقاله : 1084-CNF
نویسندگان
فروزان ادیب فر *
گروه تاریخ - دانشگاه فرهنگیان - پردیس کمالوند لرستان
چکیده مقاله
چکیده
یکی از مهمترین رشته های علوم انسانی تاریخ است چرا که با هویت ملتها سر و کار داشته و حامل فرهنگ، تمدن، افتخارها و آمال و اهداف مردم یک جامعه است. در این پژوهش با هدف آسیب شناسی آموزش تاریخ در آموزش و پرورش ایران با مراجعه به اسناد و کتب آموزشی و درسی و با روش اسنادی و توصیفی - تاریخی سعی گردیده تا موارد آسیب زای آموزش این رشته علت یابی شود. پرسش اصلی بررسی حاضر این است که عوامل آسیب زای آموزش درس تاریخ در آموزش و پرورش ایران کدامند؟
در پاسخ به این سؤال پس از بررسی های به عمل آمده باید گفت با آنکه کتب درسی تاریخ در نظام آموزشی ایران دارای کاستی های غیر قابل انکاری هستند لکن دلایل اساسی آسیب زای آموزش تاریخ مربوط به روشهای کهنه و قدیمی تدریس است که طی آن معلمین ما از روشهای روزآمد و نو و همچنین وسایل و رسانه های کمک آموزشی بهره نبرده و آنها را به کار نمی بندند.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها: آسیب شناسی درس تاریخ، آموزش تاریخ، آموزش و پرورش، کتب درسی تاریخ.
وضعیت: پذیرفته شده