تجربه زیسته یک دبیر در افزایش جذابیت درس تاریخ |
کد مقاله : 1086-CNF |
نویسندگان |
آمنه نجف زاده * دبیر تاریخ-دبیرستان زنده یاد عباسقلی رهگذر-شهریار-شهرستانهای استان تهران-ایران |
چکیده مقاله |
تاریخ، علم مطالعه و بررسی عملکرد پیشینیان است، اما در گذشته محدود و محصور نیست. هدف اصلی این علم، یافتن راهکارهایی برای ترسیم افق های آینده زندگی انسان هاست. رویدادهای تاریخی مانند ابزار و مصالحی می باشند که شناخت و نقد و بررسی آنها علاوه بر حفظ و تداوم میراث گذشتگان، باعث تحکیم هویت فردی، اجتماعی و ملی خواهد شد. به نظر می رسد بسیاری از معضلات کنونی جوامع، ریشه در گذشته دارد و کنکاش و جستجو و استخراج راهکارهای مفید دولتمردان گذشته، می تواند راهنمای عمل در جهان امروز باشد. نوشته حاضر، بخشی از تجارب زیسته آموزش درس تاریخ در مدارس می باشد و سعی شده که با توجه به محتوای کتاب های درسی، فعالیت های آموزشی و روش هایی که در تعمیق فرایند یاددهی و یادگیری نتایج مثبت داشته است جمع آوری گردد و با دقت و نکته سنجی در کلاس ها و پایه های مختلف درسی، اجرا و به صورت گزارشات روزانه یادداشت شود که بخشی از آن به شکل مقاله تهیه گردیده است. |
کلیدواژه ها |
تاریخ، یادگیری، دانش آموزان، معلم |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |