تحلیل محتوای کتاب تاریخ (۱) ایران و جهان باستان به روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1091-CNF
نویسندگان
عادله کریلی خوزنکلایی *
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
تدوین و تألیف کتاب های درسی باید به شیوه ای تنظیم و سازماندهی شود که علاوه بر انتقال دانش و معلومات به ذهن دانش آموزان، آنها را در جریان یادگیری فعال کند؛کتابهای تاریخی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و محتوای آنها باید به شیوه ای فعال ارائه شود. روش این پژوهش تحلیل محتوا به تکنیک ویلیام رومی است؛ ویلیام رومی روش تحلیل کمی را در تحلیل محتوا به کاربرد و در این روش به توصیف عینی و منظم محتوای آشکار مطالب درسی و آزمایشگاهی پرداخت. هدف از این پژوهش، تعیین ضریب درگیری فعال و مطلوب دانش آموزان با متن، تصاویر، پرسش ها و محتوای مطالب کتاب تاریخ(1)ایران و جهان باستان پایه ی دهم انسانی که در سال 1397 توسط وزارت آموزش و پرورش به چاپ رسیده است. واحد مطالعه، درس های مندرج در کتاب و واحد تجزیه و تحلیل متن، پرسش ها و تصاویر کتاب است. بخش هایی از کتاب به عنوان نمونه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. روش آماری مورد استفاده نیز آمار توصیفی می باشد و شامل فراوانی، درصد و نمودار است. یافته های این پژوهش حاکی از آنست که میزان درگیری دانش آموزان با متن و تصاویر در حدَ مطلوب است. فعالیت ها و پرسش های کتاب نیز به روشی نوشته شده است که ذهن دانش آموزان را در گیر خلاقیت و تفکر می کند و کاربرد مطالب خوانده شده در درس نیز برای آنان واضح است. در کل نتایج تحلیل کتاب، فعال بودن متن و تصویر و پویایی فعالیتهای کتاب را تایید می نماید.
کلیدواژه ها
کتاب تاریخ (1)، تحلیل محتوا، روش ویلیام رومی، آموزش و پرورش، یادگیری فعال.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر