نقش فناوری اطلاعات در توجه دانش آموزان به درس تاریخ :رویکرد پدیدارشناسی |
کد مقاله : 1098-CNF |
نویسندگان |
رضا ایمانی *1، علی عسگری سوادجانی2 1دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی ،خرم آباد ، ایران 2دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی خرم آباد ایران |
چکیده مقاله |
امروزه ضرورت تغییر در جوامع بخصوص در نظام آموزشی، جهت رسیدن به اهداف کوتاه مدت احساس می شود. آموزش رکن اصلی در توسعه پایدار هر کشور است. معلمان عوامل تغییر بحرانی در سطح کاری آکادمیک هستند و ابزاری برای تغییر درست در آموزش می باشند. مزایا و معایب فناوری اطلاعات را باید شناخت و با آگاهی، به استفاده از آن پرداخت. نظام آموزشی نیز سعی در بهره گیری آسان تر و کاراتری از فناوری اطلاعات دارد. در این مقاله به ضرورت بهره گیری از فناوری در تدریس تاریخ پرداخته شد و هدف از نوشته حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات در علاقه دانش آموزان به درس تاریخ بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان و معلمان بود که در آن تعداد 5 نفر معلم تاریخ و 10 نفر دانشجو رشته تاریخ به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و همچنین اشباع نظری انتخاب گردید. داده های استخراج شده از پرسشنامه نیمه ساختار یافته با استفاده از روش پدیدارشناسی و کدگذاری استخراج مضمون های اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که فیلم ها و مستندات تاریخی در افزایش قدرت درک و استباط دانش آموزان به خصوص در تحلیل و علت یابی وقایع تاریخی نقش موثری دارند و استفاده از فناوری باعث افزایش علاقمندی دانش آموزان به دروس به ویژه درس تاریخ و خارج شدن کلاس درس از حالت یکنواختی می شود. |
کلیدواژه ها |
فناوری اطلاعات ، علاقمندی، درس تاریخ، رویکرد پدیدارشناسی، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |