نقش کارورزی در آموزش دانش تاریخ با تأکید بر پارادایم رانکه ای |
کد مقاله : 1101-CNF |
نویسندگان |
امیر علی نیا * دانشگاه خوارزمی تهران. |
چکیده مقاله |
پارادایم رانکهای با تلاشهای لئوپُلدفُنرانکه از بزرگترین مورخان اروپای سده نوزدهم میلادی بُنیان نهاده شد که تفکراتش تاریخنگاری و تاریخنگری سدۀ نوزدهم را متحول کرد. رانکه که مورخ رسمی دولتِ پروس بود، پارادایم روشمندی در نگارش تاریخ بُنیان نهاد و با پنج دهه آموزش دانش تاریخ، نخستین نسل مورخان حرفهای را آموزش داد. با تلاشهای وی، دانش تاریخ موضوعی علمی شد که نیازمند آموزش تخصصی بود. هدف از نگارش این مقاله، بررسی نقش کارورزی در آموزش دانش تاریخ با تأکید بر پارادایم رانکهای خواهد بود. یافتههای این پژوهش، بیانگر اهمیت نقش کارورزی و مهارتآموزی، از جمله مهارتهای پژوهشی از قبیل، بررسی انتقادی منابع و متون و مهارتهای عملی از جمله، فنون بایگانی و آرشیوی و توجه به تاریخ شفاهی در آموزش دانش تاریخ در تفکرات مورخ بزرگی است که علاوه بر بُنیان نهادن پارادایمی جدید در تاریخنگاری، نخستین دورۀ کارورزی و کارآموزی رشتۀ تاریخ را در دوازدهم جولای 1825 میلادی راهاندازی کرد. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، لئوپُلدفُنرانکه، پارادایم رانکهای، آموزش تاریخ |
وضعیت: پذیرفته شده |