تحلیل محتوای متون درسی تاریخ مقطع ابتدایی بر اساس تکنیک سنجش خوانایی فرای |
کد مقاله : 1106-CNF |
نویسندگان |
ایمان قدرتی *1، پویا نوری2، سیدمهدی کیوان زاده3 1آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، بجنورد، ایران 2دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی پردیس امام محمد باقر علیه السلام 3دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی- پردیس امام محمدباقر (ع) |
چکیده مقاله |
مطالعه حاضر با هدف بررسی سطح خوانایی متون درسی تاریخ مقطع ابتدایی سال تحصیلی ۹8-99 بر اساس شاخص خوانایی سنجی فرای انجام گرفت. این مطالعه در پی دستیابی به این مهم بود که کتب نام برده از نظر رعایت اصول برنامه ریزی محتوایی، تا چه میزان با فرمول خوانایی سنجی مذکور مطابقت دارد. روش پژوهش، تحلیل محتوا به روش توصیفی و با استفاده از فرمول فرای بود. پرسش هایی که این مطالعه به دنبال پاسخگویی به آنها بود، از این قرار است: 1. آیا قدرت خوانایی مطالب کتاب با قدرت خوانایی فراگیران دوره دوم مقطع ابتدایی، از نظر ملاک های سطح سنی و سطح یادگیری مطابقت دارد؟ ۲. آیا مطالب و محتوای منبع مورد بررسی میتواند به صورت مستقل و بدون نیاز به معلم، آموزش داده شوند؟ ۳. آیا در تدوین مطالب کتاب مذکور، اصول برنامه ریزی درسی از جمله اصل ساده به دشواری رعایت شده است؟ در راستای پرسش های پژوهش، 1. تجزیه و تحلیل داده های حاصل از محتواسنجی نشان داد که در متون درسی تاریخ مقطع ابتدایی : محتوای کتاب تناسبی با سطح دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی ندارد. مطابق فرمول فرای، سطح خوانایی این کتاب، در سطح دانشگاه و حتی مناسب برای بعد از دانشگاه است. ۲. از آنجا که دشواری مطالب بیش از اندازه است، نمیتواند به صورت خود آموز مورد استفاده قرار گیرد. ۳. فرایند تنظیم مطالب از نظر تعداد جملات در بخش های ابتدایی، وسط و انتهایی نشان دهنده این است که اصل ساده به دشواری مطابق شاخص فرای، رعایت نشده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، تاریخ، مقطع ابتدایی، سنجش خوانایی، فرمول فرای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |