تدریس تاریخ در یک صفحه
کد مقاله : 1107-CNF
نویسندگان
مسلم میرزاوند *
کارشناس ارشد تاریخ ایران باستان.دبیرتاریخ منطقه الوارگرمسیری.اندیمشک.ایران
چکیده مقاله
چکیده:
با وجود فنون عمومی تدریس(سخنرانی، بارش فکری، پرسش و پاسخ و...) استفاده از روش های تخصصی و نوین در تدریس تاریخ در مدارس ضرورتی انکار ناپذیر است. براین اساس مقاله پیش رو می کوشد به این سوال پاسخ دهد: به چه روش تخصصی می توان درس تاریخ(متوسطه دوم) علوم انسانی را به دانش آموزان آموخت و آنها را به مشارکت کشاند؟ می توان از این مدعا(فرضیه)سخن گفت که روش نوین تدریس «تاریخ در یک صفحه» از جدیدترین فنون تخصصی تدریس تاریخ به دانش آموزان است که در فرآیند یاددهی– یادگیری برای دانش آموزان مفید و مؤثر و تسهیل کننده کار دبیران درس تاریخ است.این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی مبتنی بر کتابخانه ای تدوین یافته؛روشی است که محتوای تمام کتاب تاریخ دهم انسانی را در یک صفحه کاغذ با ابعاد طولی 150سانتیمتر و عرض100سانتیمتر بدون حذف هیچ سرفصلی از کتاب درسی، در اختیار دبیران و دانش آموزان قرار می دهد و باتوجه به نوآوری در دسته بندی در مباحث کتاب، تاکید بر مطالب مهم هر درس، ایجاد تعامل دو سویه بین دانش آموز و دبیر، آسان سازی مباحث، تعیین نقشه راه، قابلیت نصب آسان، تقویت یادگیری، کم هزینه بودن و ایجاد علاقه به هویت ملی را ارائه می دهد.
کلیدواژه ها
تدریس،«تاریخ در یک صفحه»، روش، آموزش.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط