« تحلیل محتوای تاریخی کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم» |
کد مقاله : 1122-CNF |
نویسندگان |
فریده حیدری *1، سعدیه حیدری2، مهتاب اسدی3 1دبیر مطالعات اجتماعی متوسطه اول ناحیه 1 سنندج 2دبیر مطالعات اجتماعی متوسطه اول 3دانشجوی کارشناسی دبیر مطالعات اجتماعی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان درگیری فعال فراگیران با محتوای تاریخی کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم مقطع متوسطه اول و همچنین بررسی سطوح یادگیری سوالات کتاب بر اساس حیطه شناختی بلوم صورت گرفت. روش پژوهش، تحلیل محتوا به روش و تکنیک ویلیام رومی در مولفه های متن، نمودار و تصاویر و پرسش های پایان فصل انجام پذیرفت. میزان فراونی و درصد هر سطح سوالات موجود در کتاب نیز در جدول 6 سطحی طبقه بندی بلوم سنجیده شد. جامعه آماری؛ محتوای بخش تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم بود که برای بررسی میزان فعال بودن محتوا در تکنیک رومی به روش نمونه گیری تصادفی (انتخاب 10 صفحه متفاوت برای هر مولفه ) و در طبقه بندی بلوم تمام سوالات و فعالیت های موجود در کتاب چاپ سال تحصیلی99-1398 مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است؛ در محتوای کتاب مطالعات پایه نهم میزان درگیری دانش آموزان با متن کتاب 05/0 و با پرسش ها 61/0 و با نمودارها و تصاویر45/0 بود همچنین ضریب درگیری فعالیت مند بودن کتاب در این محور 42/1 است. در تحلیل محتوای سوالات در مبحث طبقه بندی بلوم نتایج نشان می دهد که سوالات فعالیت های درون درس با میانگین 26/67 در سه سطح پایین بلوم قرا دارد، سوالات به کارببندیم با میانگین 90/90 در سطوح بالا قرار دارد و کاربرگه ها با میانگین 33/82 در سطوح پایین طبقه بندی بلوم قرار دارد. به نظر می رسد کتاب نتوانسته به خوبی سطوح بالای یادگیری را در سنجش مهارت های یادگیری فراگیران نشانه گیرد. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: تحلیل محتوا، تکنیک ویلیام رومی، طبقه بندی بلوم محتوای تاریخی، مطالعات اجتماعی، متوسطه اول، |
وضعیت: پذیرفته شده |