اصلاحیه:تدریس تاریخ در یک صفحه
کد مقاله : 1126-CNF
نویسندگان
مسلم میرزاوند *
کارشناس ارشد تاریخ ایران باستان.دبیرتاریخ منطقه الوارگرمسیری.اندیمشک.ایران
چکیده مقاله
با وجود روش های عمومی تدریس(سخنرانی، بارش فکری، پرسش و پاسخ و...) استفاده از روش های تخصصی در تدریس تاریخ در مدارس ضرورتی انکار ناپذیر است. براین اساس مقاله پیش رو می کوشد به این سوال پاسخ دهد که: آیا روش های ابتکاری معلمان می توانند یادگیری در درس تاریخ را برانگیزاند و مشارکت دانش آموزان را ایجاد سازند؟می توان از این مدعا(فرضیه)سخن گفت که روش تدریس«تاریخ در یک صفحه» از جدیدترین روش های تخصصی و ابتکاری تدریس یکی از معلمان تاریخ است که در فرآیند یاددهی– یادگیری مؤثر و تسهیل کننده تدریس دبیران درس تاریخ است.این پژوهش که به روش کتابخانه ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر تجربه شخصی نویسنده ارائه می شود؛روشی است که محتوای تمام کتاب تاریخ دهم انسانی را در یک صفحه کاغذ با ابعاد طولی 150سانتیمتر و عرض100سانتیمتر بدون حذف هیچ سرفصلی از کتاب درسی، در اختیار دبیران و دانش آموزان قرار می دهد. نوآوری در دسته بندی در مباحث کتاب، تاکید بر مطالب مهم هر درس، ایجاد تعامل دو سویه بین دانش آموز و دبیر، آسان سازی مباحث، تعیین نقشه راه، قابلیت نصب آسان، تقویت یادگیری، کم هزینه بودن و ایجاد علاقه به هویت ملی از ویژگی های این روش ابتکاری است.
کلیدواژه ها
تدریس،«تاریخ در یک صفحه»، روش، آموزش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی