بررسی سودمندی مطالعه تاریخ در جهت اقناع دانشجویان و دانش آموزان با تکیه بر آثار مورخان اسلامی |
کد مقاله : 1127-CNF |
نویسندگان |
مجتبی عزیزی * مدرس دروس معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد قادر آباد |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی فواید مطالعه تاریخ و سودمندی های آن در زندگی با رویکرد اقناع دانشجویان و دانش آموزان در دانشگاهها و مدارس بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی- استنتاجی بود . سوال راجع به مفید بودن تاریخ یکی از مهم ترین سوالاتی است که همواره ذهن دانش آموزان و دانشجویان را به خود مشغول کرده است که نیاز هست پاسخی قانع کننده داشته باشد. تا کنون اثر جامع و مستقلی که به این موضوع پرداخته باشد و سودمندی تاریخ را بررسی و تحلیل کرده باشد انجام نشده است، بلکه در منابع اسلامی و آثار مورخان به برخی جنبه های آن به طور پراکنده اشاره شده است. این پژوهش در صدد بود با بهره گیری از آثار مورخان اسلامی و تحلیل و استنتاج نظریه های آنان به فواید مطالعه گذشته پرداخته و ضمن نشان دادن این فواید و سودمندی در پاسخ به سوالات دانش آموزان و دانشجویان در باره علل سودمندی مطالعه تاریخ به نتیجه قابل قبولی دست یابد. یافته های این پژوهش بیانگر این بود که تاریخ فقط نقل قصه خوانی های بی نتیجه و احوال پادشاهان و افراد مهم گذشته نیست، بلکه قلمرو سودمندی تاریخ وسیع بوده و تاریخ مانند یک پل ارتباطی، حرکت، عبرت آموزی، تکرار، خودآگاهی و کسب معرفت، زیاد شدن اطلاعات و قوه عقل، معلم انسان ها و در آخر تقویم و ثبت زمان و رویدادها برای انسان ها و جامعه سودمند است. |
کلیدواژه ها |
سودمندی تاریخ، اقنناع، دانشجویان، دانش آموزان، مورخان اسلامی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |