«آسیب شناسی تدریس دروس عمومی دانشگاه‌ها» « با تکیه بر دروس تاریخ محور»
کد مقاله : 1131-CNF
نویسندگان
احد عبادی *
گروه معارف اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده مقاله
یکی از ضرورت‌های بسط هر آگاهی و دانشی نسبت به تأثیرات درست آموزش آن، «آسیب‌شناسی آموزش» آن علم است. علوم‌انسانی و به‌ویژه درس تاریخ وآموزش آن، هم در نحوه ارائه و هم در زمینه گسترش آن در بین قاطبه علاقه‌مندان این رشته، با مشکلاتی همراه است.
این پژوهش با بهره‌گیری از روش تجربی ـ تبیینی و با تکیه بر تجربیات مدرسان تاریخ، به واکاوی برخی از آسیب‌های آموزش تاریخ به‌ویژه دروس تاریخ عمومی در دانشگاه‌ها می‌پردازداز آنجاکه تاریخ، امروزه نقش مهمی در اداره فکری ـ فرهنگی جوامع انسانی جهان دارد و یادگیری تاریخ، برای انسان عصر حاضر ضروری‌ست که توانایی روشن‌سازی افکار عمومی به‌ویژه ذهن دانشجویان و دانش‌آموزان ما را در گرماگرم بمباران اطلاعاتی فضای مجازی دارد. مطالعه و آشنایی با تاریخ، به اذهان مدد می‌رساند تا علت‌های اساسی حوادث بزرگ را بیابند و پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای پرسش‌های گوناگون پیدا کنند هدف پژوهشگر، ارتقای نحوه ارائه دروس عمومی تاریخی دانشگاه‌ها و برآورد و احصای مشکلات متنی و چگونگی ارائه آن و راهکارهای درست ارائه این دروس برای افزایش میزان آگاهی دانشجویان است.
کلیدواژه ها
تاریخ، آموزش تاریخ، آسیب های آموزشی، دروس عمومی تاریخ
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی